Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, wraz z prezesami spółek komunalnych oraz komendantem Straży Miejskiej, dokonał wstępnego podsumowania działań Miasta w czasie Światowych Dni Młodzieży. Zdaniem Prezydenta, służby miejskie spisały się na medal. Na ostateczne dane będzie trzeba poczekać jeszcze kilka dni, ale już dziś publikujemy wstępne wyliczenia.
Komunikacja Miejska w Krakowie (ZIKiT i MPK):
- każdego dnia Światowych Dni Młodzieży liczba pasażerów wzrosła dwukrotnie – osiągała rekordową liczbę 2 milionów (w normalnym okresie 1,1 mln),
- w ciągu 6 godzin w piątek koordynowani przez ZIKiT krakowscy przewoźnicy przewieźli ok. 800 tys. osób, czyli tyle, ile kolej w 4 dni,
- do 31 lipca MPK wysłało na tory około 935 dodatkowych kursów tramwajowych i 953 autobusowych,
- z 212 kamer pracownicy ZIKiT obserwowali ruch w mieście, aby na bieżąco rozwiązywać problemy komunikacyjne,
- 15 tys. –co najmniej tyle telefonów odebrali pracownicy ZIKiT dot. ŚDM (od 23 do 31 lipca),
- stronę internetową MPK SA odwiedzało od 6,1 do 8 mln osób dziennie (zwykle na dzień ze strony www MPK SA korzysta do 2 mln osób),
- sprzedano około 45 tys. biletów okazjonalnych (za 15 zł) na czas trwania ŚDM,
- papieski “Krakowiak”od piątku – po przejeździe papieża Franciszka z ul. Franciszkańskiej na Błonia – jeździ po ulicach Krakowa na linii tramwaju nr 8.
Czystość miasta (MPO):
- na parkingi, chodniki i trasy pielgrzymów rozstawiono 1220 koszy na śmieci,
- jeszcze przed głównymi obchodami ŚDM rozdysponowano ponad 2 mln worków na odpady,
- w całym mieście rozlokowano firmy sprzątające, codziennie nocą odbywało się sprzątanie terenów związanych uroczystościami, Błonia po ceremonii przywitania papieża i drodze krzyżowej – zostały uprzątnięte do godz. 4.00-5.00 rano następnego dnia,
- odbiór odpadów od mieszkańców przebiegał bez przeszkód–śmieciarki zaczynały pracę ok. godz. 4.00, a nie, jak w normalnym okresie, ok. 6.00,
- nad czystością w Krakowie pracowało ponad 2000 osób i 483 specjalistyczne jednostki sprzętowe; sprzątanie odbywało się 24 godziny na dobę.
Bezpieczeństwo w mieście (Straż Miejska):
- do 31 lipca strażnicy miejscy wykonali 1193 służb patrolowych, ponad 400 razy wykorzystywano radiowozy, odnotowano blisko 1500 wykroczeń,
- w zabezpieczeniu ŚDM brało udział 307 strażników miejskich, 39 dyżurnych, 20 operatorów monitoringu.
Zużycie wody (MPWiK):
- podczas Światowych Dni Młodzieży zużyto blisko 1 mln 190 tys. metrów sześciennych wody,
- Wodociągi Krakowskie pomagając pielgrzymom uruchomiły ponad 100 dodatkowych punktów poboru wody; w upalne dni rozstawiane były kurtyny wodne, także na drodze do Brzegów, aby zapewnić pielgrzymom ochłodę.
Obsługa turystyczna pielgrzymów (KBF, InfoKraków):
- do 31 lipca obsłużono w Krakowie ok. 54 tys. turystów i pielgrzymów (rekord: w punkcie InfoKraków przy ul. Szpitalnej w sobotę, 30 lipca obsłużono aż 2000 osób),
- pracownicy i wolontariusze pomagali pielgrzymom, posługując się kilkoma językami, m.in. angielskim, hiszpańskim, francuskim,
- rozdano prawie 2 miliony map dla pielgrzymów i turystów.
Działania informacyjne – portal Magiczny Kraków i media społecznościowe:
- redakcja portalu www.krakow.pl pracowała w trybie 24-godzinnym, redagowała serwis “Kraków na żywo”, czyli ŚDM minuta po minucie; w ciągu 7 dni powstały 1044 komunikaty,
- portal miejski zanotował 9,5 mln użytkowników, którzy pobrali 74,5 mln plików internetowych; serwery obsługiwały średnio 1230 użytkowników w ciągu minuty,
- telewizja.kraków.pl wyprodukowała 58 materiałów związanych z ŚDM,
- profile na Facebook’u i Twitterze cieszyły się dużą popularnością, dotarły do ponad 2 mln użytkowników.
Media o Krakowie:
- z raportów Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że od poniedziałku, 25 lipca do niedzieli 31 lipca Kraków w kontekście wydarzeń Światowych Dni Młodzieży pojawił się w ponad 5,5 tys. materiałach prasowych. Przekłada się to na ekwiwalent reklamowy (AVE) w wysokości prawie 67 mln zł. Dominują informacje w mediach elektronicznych, a wszystkie liczące się informacyjne portale internetowe uruchomiły specjalne zakładki ŚDM. Relacje z Krakowa nadają polskie telewizje informacyjne. Światowe Dni Młodzieży i wizyta papieża Franciszka dominują w doniesieniach dzienników ogólnopolskich i regionalnych, nie tylko w Małopolsce. Wydarzenia odbywające się na naszym mieście nie pozostają też bez echa także w mediach z innych zakątków Polski,
- wstępna analiza mediów zagranicznych pokazuje, że informacje o Światowych Dniach Młodzieży i Krakowie ukazały się w kilkudziesięciu tytułach blisko 200 razy w okresie od 25 do 31 sierpnia. Przeważały doniesienia i relacje z samej wizyty papieża Franciszka w Polsce, ale nie brakowało też materiałów opisujących nasze miasto. Jak nas widzą zagraniczne media: miasto gościnne, otwarte, kulturalna stolica Polski, czyste, z dobrą komunikacją, z zabytkami wartymi zobaczenia – takie określenia dominują w informacjach o naszym mieście.
Wybrane materiały:
- Rozmowa z George’em Weiglem, biografem Jana Pawła II, który wielokrotnie gościł w Polsce i Krakowie w ciągu ostatnich 20 lat, m.in. o tym, jak się zmienił Kraków:– Nawet Kraków, który dziś jest tak żywy pod względem wizualnym, był wtedy szary
i przygnębiający. Zmiana, która od tego czasu zaszła w pejzażu tego miasta, i w ogóle w całym kraju, jest kolosalna. http://www.ncregister.com/site/article/world-youth-day-comes-to-krakow - Światowe Dni Młodzieży nie byłyby możliwe bez wielkiego wysiłku organizacyjnego, jaki podjęły polskie władze państwowe
i samorządowe, pisze brytyjski “The Guardian”. Gazeta cytuje też prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego, który zapewnił, że podczas pięciodniowej pielgrzymki papieża Kraków “będzie bezpieczny jak Watykan”. https://www.theguardian.com/world/2016/jul/25/glastonbury-with-god-pope-to-headline-krakow-festival-for-330000-catholics - Australijski portal internetowy zachwyca się: Rynkiem, muzeum pod Rynkiem, polską wódką, Wieliczką, Kazimierzem i poleca Auschwitz. Pisze, że w Krakowie jest tak dużo zobaczenia, że jeśli ma się tylko kilka dni, to wybór jest bardzo trudny. http://www.goldcoastbulletin.com.au/lifestyle/gold-coast-escape-inside-cracow–salt-of-the-earth/news-story/27dd71ee78318e04097f0d23a0a2ba81
- “Kraków zapadnie w pamięć gościom. Wiele niewymienionych atrakcji w połączeniu z naturalnym urokiem Krakowa, będzie
w stanie zapewnić pielgrzymom poczucie kompletnego spełnienia i zaczarować ich tak, by chcieli wrócić tu w przyszłości”, pisze portal Crux. https://cruxnow.com/global-church/2016/07/20/sights-sounds-krakow-countdown-catholic-woodstock/
TAURON Arena Kraków – Centrum Miłosierdzia:
- w TAURON Arenie Kraków zorganizowane zostało Centrum Miłosierdzia, w którym dominowali pielgrzymi ze Stanów Zjednoczonych, Kanady i Australii; w wydarzeniach w Arenie wzięło udział ponad 50 000 osób, w niedzielę odbyło się w Arenie spotkanie papieża Franciszka z wolontariuszami – było ich ponad 10 000.