Ponad 22 tysiące zdjęć, przeszło 600 godzin poświęconych na fotografowanie i montaż, materiały filmowe zajmujące blisko 1 TB miejsca na dysku. To efekty pracy nad filmem promocyjnym Krakowa wykonanym nowatorską techniką hyperlapse. W spocie zobaczymy nie tylko najsłynniejsze zabytki Krakowa, ale również najnowsze inwestycje – TAURON Arenę Kraków oraz Centrum Kongresowe ICE Kraków.
Hyperlapse to film poklatkowy, co oznacza, że w trakcie wykonywania ujęcia aparat przemieszczany jest na pewnym dystansie. Ważne dla uzyskanej płynności ruchu jest, aby poszczególne przesunięcia między zdjęciami wykonywać z zachowaniem równych odległości, inaczej film nie będzie płynny. Równe odległości czasowe między zdjęciami pozwalają wyeliminować skokowe przesunięcia chmur oraz ruchu ulicznego. Ujęcia, w zależności od oczekiwanego efektu, odległości między jednym punktem a kolejnym oraz stopień trudności, trwają od 15 minut (ujęcia statyczne) do godziny czy dwóch, tak jak w przypadku Drogi Królewskiej – z Placu Matejki na Rynek trzeba przebyć ponad pół kilometra.
Materiał, z którego powstał film, to nieco ponad 22 tysiące zdjęć, oraz ponad tysiąc zdjęć testowych. Cały projekt filmu zajmuje blisko 1 TB miejsca na dysku. Pierwsze przymiarki do projektu zaczęły się jeszcze w kwietniu tego roku, natomiast pozostałe ujęcia były realizowane od połowy maja, gdy dopisywała pogoda. Zdjęcia trwały do końca lipca, a w czasie gdy pogoda nie rozpieszczała, autor zajmował się montażem. Całość prac, licząc zarówno fotografowanie jak i montaż, pochłonęła około 640 godzin, nie licząc przy tym poprawek do filmu.
– Najtrudniejsze ujęcia to oczywiście te długie, podczas których znacznie zmieniają się warunki oświetleniowe, czyli przejścia dnia w noc i nocy w dzień. W filmie jest ich kilka, były one bardzo czasochłonne, a niektóre bardzo trudne technicznie – ocenia Adrian Drąg, który zrealizował film na zlecenie Urzędu Miasta. Zdaniem autora najtrudniejsze z nich to ujęcie Wawelu z Mostu Dębnickiego. „Kręcenie” tego ujęcia trwało od 3 do 6 rano. Jednym z trudniejszych zadań była realizacja końcowego obraz Rynku z Wieży Mariackiej. Jego realizacja trwała 7 godzin, od 16.00 do 23.00. Ostatnie ujęcie to 3 godziny obejmujące wieczorną porę, zachód słońca oraz noc nad Krakowem.
Adrian Drąg, autor projektu jest studentem Akademii Górniczo – Hutniczej w Krakowie. Od dziecka interesuje się fotografią i astronomią. Pomimo młodego wieku, już od 10 lat z domu na obrzeżach Krakowa, w którym mieszka, fotografuje niebo.
Film powstał na zamówienie Wydziału Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Krakowa. Materiał dostępny jest w trzech wersjach czasowych – pięć minut, minuta oraz trzydzieści sekund na stronie Urzędu Miasta oraz w mediach społecznościowych. Zachęcamy do rozpowszechniania filmu i dzielenia się nim wśród znajomych.
Trzydziestosekundowa wersja filmu jest dostępna na początku artykułu. Poniżej kolejno znajdują się jednominutowa i pięciominutowa wersja filmu: