Przekonali się o tym uczestnicy miejskiego projektu edukacyjnego „Szkolne ekopomysły”, prowadzonego we wrześniu i październiku. Podczas warsztatów, zajęć w laboratorium i wycieczek terenowych, poznawali prawa przyrody, uczyli się ją obserwować i rozpoznawać negatywne ślady działalności człowieka – wszystko po to, by móc skutecznie chronić środowisko przed zanieczyszczeniami. W piątek, 25 października uczniowie i nauczyciele spotkali się w magistracie na seminarium podsumowującym to przedsięwzięcie.

– Dziękuję, że wzięliście udział w tej wielkiej, ekologicznej przygodzie. Gratuluję wam wytrwałości i zdobytej wiedzy – zwróciła się do uczniów i uczennic zastępca prezydenta Krakowa ds. edukacji, turystyki i sportu Anna Korfel-Jasińska. Podkreśliła, że ten projekt pokazuje, iż nawet najmniejszym dzieciom można w ciekawy sposób przybliżać zagadnienia związane z ochroną środowiska. Wiceprezydent podziękowała za zaangażowanie Zespołowi Szkół Chemicznych w Krakowie, który jest dla miasta partnerem merytorycznym w realizacji tego i poprzednich projektów edukacyjnych o tematyce ekologicznej od 2015 r.

Dyrektor Zespołu Szkół Chemicznych Elżbieta Ramatowska, która podsumowała realizację przedsięwzięcia, podkreśla, że ekologii najlepiej uczyć się na praktycznych przykładach: – W tym projekcie stawiamy uczniów w roli badaczy, pokazujemy im, jak obserwować przyrodę, jak zmienia się ona pod wpływem zanieczyszczeń i jak można temu przeciwdziałać. Uczniowie mają do dyspozycji m.in. kamery mikroskopowe. Bardzo nas cieszy niemal stuprocentowa frekwencja na zajęciach.

Projekt był realizowany w czterech modułach, spośród których trzy dotyczyły szkół podstawowych, a jeden – przedszkoli. W sumie w inicjatywie wzięło udział ponad 600 przedszkolaków, uczniów i nauczycieli z całego Krakowa. Tegoroczny program został wzbogacony o szkolenia dla nauczycieli chemii i biologii.

W ramach pierwszego modułu pięcioosobowe zespoły (czterech uczniów klas VIII szkół podstawowych i jeden nauczyciel-opiekun) z 25 krakowskich szkół podstawowych wzięły udział w zajęciach laboratoryjno-warsztatowych w Zespole Szkół Chemicznych w Krakowie, teście wiedzy i konkursie proekologicznym, a także wyjeździe studyjnym do Ojcowskiego Parku Narodowego w ramach zajęć terenowych „Woda w Twojej rzece”.

W ramach drugiego modułu uczniowie 10 szkół podstawowych wzięli udział w warsztatach ekologicznych, przeprowadzonych przez nauczycieli biorących udział w projektach edukacji ekologicznej w latach 2015–2018. Dzięki specjalnie przygotowanym zestawom dydaktycznym odbyły się trzygodzinne zajęcia dodatkowe, a efektem wspólnej pracy uczniów i nauczycieli była proekologiczna gra terenowa rozegrana na terenie szkoły.

W ramach trzeciego modułu dzieci z 12 samorządowych przedszkoli wzięły udział w zajęciach w krakowskich wodociągach. To właśnie tam, na terenie Zakładu Uzdatniania Wody Bielany, obejrzały przedstawienie „Wędrówki kropelki”, którego bohaterowie wprowadzają przedszkolaków w świat ważnych zagadnień związanych z ochroną akwenów wodnych i ich otoczenia.

Czwarty moduł przygotowano dla nauczycieli, którzy podczas warsztatów w Zespole Szkół Chemicznych mogli poznać najnowsze aplikacje, kamery mikroskopowe i walizki ekologiczne, a nawet filmiki lubianych przez dzieci Youtuberów – czyli narzędzia, które pomogą im zachęcić uczniów do dbania o środowisko wokół nas. Szkolni chemicy i biolodzy zapoznawali się z innowacyjnymi metodami nauczania przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), takimi jak m.in. plickersy, miMind czy padlet, a także z ciekawymi scenariuszami zajęć oraz metodami motywowania uczniów do dbania o przyrodę.

Projektowi towarzyszyły ciekawe konkursy. Nauczyciele mieli za zadanie stworzyć projekt najciekawszych zajęć proekologicznych związanych z nauczanym przedmiotem oraz projekt najciekawszej gry terenowej rozegranej na terenie szkoły. Dzieci wzięły udział w konkursie plastycznym związanym z tematem przedstawienia „Wędrówki kropelki”. Zespoły uczniów uczestniczyły w testach wiedzy zdobytej podczas zajęć oraz konkursie prezentacji multimedialnych pod hasłem „Żyjmy ekologicznie”.

Projekt „Szkolne ekopomysły” był współfinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie. Warto przypomnieć, że miasto Kraków od 2015 roku realizuje projekty skierowane do uczniów szkół samorządowych, dzieci w wieku przedszkolnym oraz nauczycieli przedszkolnych i szkolnych – były to kolejno „Zdrowy oddech”, „Zdrowy oddech 2”, „Ekolekcje”, „Ekologiczni”. Celem tegorocznego, podobnie jak i poprzednich projektów, było wprowadzenie najmłodszych krakowian w takie zagadnienia, jak: segregacja odpadów, monitoring stanu jakości powietrza, przeciwdziałanie zanieczyszczeniu powietrza, wody i gleby. Istotnym elementem programów jest także zachęcanie do życia z ekologią na co dzień, w tym korzystania z ekologicznych środków transportu oraz odnawialnych źródeł energii.