Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, obchodzony 21 lutego, przypomina nam prostą prawdę – język to najważniejsze narzędzie, którego używamy na co dzień. Nad różnymi obliczami języka polskiego oraz nad tym, jak go pielęgnować, zastanawiali się uczniowie i nauczyciele VI Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie.
Społeczność VI LO już po raz szósty włączyła się w obchody Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego. Krakowscy licealiści podjęli refleksję nad znaczeniem języka ojczystego dla rozwoju i przetrwania kultury, nad sposobem, w jaki kształtuje on wyobraźnię i wrażliwość człowieka.
– W czasie tego święta staramy się wieloaspektowo spojrzeć na zagadnienie języka. Organizujemy wykłady, ale także debaty i warsztaty, podczas których można pobawić się słowem, poznać różne oblicza języka, polszczyznę literacką, ale także inne odmiany i konteksty użycia języka – mówi Iwona Fedan, wicedyrektor VI LO.
Co roku społeczność VI LO zaprasza do siebie wybitnych językoznawców i literaturoznawców, a także młodzież z innych krakowskich szkół. Celem przedsięwzięcia jest włączenie młodych ludzi w refleksję o roli języka w literaturze, kulturze i codzienności. W końcu, jak powiedział prof. Jerzy Bralczyk, „język jest nie tylko po to, żeby coś załatwić. On jest sposobem istnienia człowieka”. Język ma ogromną moc – wzbogaca świat ludzkich przeżyć, kształtuje wyobraźnię, przechowuje wspomnienia. Ale może też ranić i niszczyć. Dlatego tak ważne jest, abyśmy używali go świadomie.
Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego został ustanowiony przez UNESCO w 1999 roku. Jego data upamiętnia wydarzenia w Bangladeszu, gdzie w 1952 roku pięciu studentów uniwersytetu w Dhace zginęło podczas demonstracji, w której domagano się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. Według UNESCO niemal połowa z 6000 języków świata jest zagrożona zanikiem w ciągu 2-3 pokoleń.