Po raz dziesiąty poznaliśmy laureatów Dźwigaczy Kultury. Nagroda – przyznawana przez KBF jego partnerom, sponsorom oraz partnerom medialnym – jest symbolem tego, jak ważne dla rozwoju kultury jest wsparcie biznesu i mediów. W tym roku wśród uhonorowanych znalazły się także dwutygodnik „Kraków.pl” oraz telewizja.krakow.pl.
W Krakowie podchodzimy do kultury w szerokim kontekście. Jesteśmy ważny ośrodkiem kreowania i prezentacji dziedzictwa kulturowego – mówi Jacek Majchrowski, Prezydent Miasta Krakowa. – Doskonałym przykładem łączenia tego, co lokalne i światowe, jest działalność KBF, które organizuje zarówno imprezy masowe dla kilkudziesięciotysięcznej publiczności, jak i wydarzenia dla kilkuosobowych grup entuzjastów tematów niezwykle niszowych.
Nazwa wyróżnienia nawiązuje symbolicznie do pierwszego kręgu kręgosłupa – dźwigającego czaszkę i umożliwiającego ruchy głowy, a także do mitycznego Atlasa. Tegoroczna nagroda ukazuje postać dźwigającą wielkie szklane kule, które kryją w sobie piękno sztuki. Odzwierciedlają kulturę jako byt ulotny. Wyróżnienie zaprojektowała Beata Śliwińska „Barrakuz” – uznana projektantka wizualna i ilustratorka. Gala rozdania nagród odbyła się w Centrum Kongresowym ICE Kraków.
Najlepsze i najbardziej efektywne, nie tylko w Europie, ale także na całym świecie, instytucje kultury, funkcjonują w oparciu o ideę współpracy oraz zasadę sieciowania działań i kontaktów – mówi Magdalena Doksa-Tverberg, dyrektorka KBF. – KBF jest instytucją modelową, prowadzącą uznane marki festiwalowe, ale także działa animując lokalne życie kulturalne, buduje twórczą tkankę tego miasta. Dziesiąta gala Dźwigaczy Kultury pokazuje siłę i trwałość relacji opartych na współpracy.
Za współpracę w 2021 roku z KBF i zaangażowanie w popularyzowanie festiwali nagrody specjalne – Złote Dźwigacze Kultury – otrzymali przedstawiciele firm:
- Złoty Dźwigacz – kategoria SPONSOR – Microsoft Polska
- Złoty Dźwigacz – kategoria PARTNER – Wodociągi Miasta Krakowa S.A.
- Złoty Dźwigacz – kategoria PATRON MEDIALNY – VOGUE POLSKA
Dźwigaczami Kultury wyróżnieni zostali następujący Partnerzy i Sponsorzy KBF:
- IREEF – Galeria Kazimierz PropCo Sp. z o.o.
- Factory Kraków i Futura Park Kraków
- Galeria Krakowska
- Suempol Sp. z o.o.
- Tauron Polska Energia
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie
- PGE Energia Ciepła Oddział nr 1 w Krakowie
- Dealer BMW M-Cars Group
- Grupa Żywiec SA
- Kraków Airport im. Jana Pawła II
- Kubota SA
- Restauracja A’Bracciate Pasta & Wine
- Sklep Twoje Pióro
- Bloom Plants Sp. z o.o.
- Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Handlowo-Usługowe „Łętowska” Maria Łętowska
- Zespół Elektrowni Wodnych w Niedzicy SA
- Krakowski Holding Komunalny S.A. w Krakowie
- Firma Ecoloco
- Kopalnia Soli Wieliczka SA
- Firma Handlowa Max Fliz Sp. z o.o.
- Hotel Indigo Kraków Old Town
- Restauracja Włoska
- Sochacki Salon
- Kinnarps
- Polski Związek Głuchych Oddział Małopolski w Krakowie
- Masters Catering
- Serwis Lubimyczytac.pl
- Platforma Woblink
- Dwutygodnik „Kraków.pl”
- Telewizja.krakow.pl
- Grupa Pracuj SA
- FUNDACJA Przekrój
Po raz trzeci przyznano także wyróżnienie Ambasador Dźwigaczy Kultury 2021. To tytuł przyznawany osobie, która tworzy dobrą atmosferę dla rozwoju marki Kraków na wielu różnych polach. To osoba aktywna, obserwująca trendy oraz trendy wyznaczająca. Osoba, która patrzy nie tylko na to, co tu i teraz, lecz swoimi działaniami wybiegająca w przyszłość. Ambasadorem Dźwigaczy Kultury 2021 został Maciej Kawecki, prezes Instytutu Polska Przyszłości im. Stanisława Lema. To popularyzator i pasjonat technologii, promotor tego, co polskie i innowacyjne. Człowiek, który rozumie, że technologia to tylko i aż narzędzie w naszych rękach, którym powinniśmy pozytywnie zmieniać świat.
Goście oraz organizatorzy tegorocznej gali Dźwigaczy Kultury podczas swoich wystąpień wyrażali solidarność z Ukrainą. Koncert Jana Lisieckiego w ramach cyklu ICE Classic, wieńczący wydarzenie, również został zadedykowany naszym wschodnim sąsiadom.