W środę, 1 lutego, w obecności Prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego oraz wicepremiera Mateusza Morawieckiego, została podpisana umowa kredytowa na realizację Trasy Łagiewnickiej. Przedsięwzięcie ma potrwać cztery lata – tak, by krakowianie mogli pojechać 3,5-kilometrowym odcinkiem nowej drogi przyspieszonego ruchu już w 2020 roku. Z Polskiego Funduszu Rozwoju przekazane zostanie około 200 milionów złotych.
Podpisanie “Umowy pożyczki podporządkowanej pomiędzy Trasą Łagiewnicką jako Pożyczkobiorcą a Funduszem Inwestycji Infrastrukturalnych – Dłużnym, Funduszem Inwestycyjnym Zamkniętych Aktywów Niepublicznych jako Pożyczkodawcą”, odbyło się w Warszawie w siedzibie Ministerstwa Rozwoju.
– Trasa Łagiewnicka to jedna z najważniejszych inwestycji Krakowa najbliższych lat. Jej kluczowym elementem jest linia tramwajowa, która połączy osiedle Kurdwanów z ul. Zakopiańską. Co bardzo istotne, realizacja Trasy Łagiewnickiej otwiera drogę do budowy zachodniego odcinka tzw. III obwodnicy Krakowa z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. Projekt przyczyni się do odciążenia ruchu w rejonie ścisłego centrum Krakowa – w tym w rejonie alei Trzech Wieszczów, umożliwi przejęcie ruchu międzydzielnicowego z centrum, co przełoży się na zmniejszenie emisji spalin – powiedział Prezydent Jacek Majchrowski.
– Trasa Łagiewnicka jest przykładem nowoczesnej sieci transportowej pomyślanej tak, aby jak najlepiej służyć potrzebom gospodarczym Krakowa i całej Małopolski oraz podnieść jakość życia mieszkańców – powiedział z kolei Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju i finansów. – Rozbudowując i modernizując sieci transportowe i techniczne wzmacniamy pozycję konkurencyjną poszczególnych regionów Polski i zarazem całego kraju. Intensyfikacja inwestycji samorządowych jest istotna z punktu widzenia przyspieszenia wzrostu gospodarczego w latach 2017-2018 – dodał.
Również Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju, wskazał na korzyści płynące z realizacji projektu. – Cała trzecia obwodnica Krakowa, której istotną częścią jest Trasa Łagiewnicka, polepszy jakość komunikacji miejskiej zwiększając przepustowość oraz prędkość transportu. Przyczyni się także do wzrostu bezpieczeństwa poprzez znaczące zmniejszenie ruchu drogowego w historycznym centrum miasta – powiedział.
Budowa Trasy Łagiewnickiej będzie finansowana także z innych źródeł. Niemal 300 mln złotych kredytu zapewni działający w ramach Grupy PFR Bank Gospodarstwa Krajowego. W grudniu 2016 roku zgody kredytowe uzyskał także Europejski Bank Inwestycyjny. Szacowana wysokość finansowania EBI w ramach Planu Junckera to blisko 400 mln złotych. Miasto wystąpiło również o 97,5 mln złotych dotacji unijnej z Programu Infrastruktura i Środowisko na tramwajową część projektu. Wniosek jest w trakcie oceny przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Całkowity koszt inwestycji, z uwzględnieniem finansowania w okresie budowy, szacowany jest na ok. 1 mld złotych.
Inwestycja obejmie przede wszystkim budowę nowej drogi publicznej przyspieszonego ruchu na odcinku od ul. Grota Roweckiego do skrzyżowania ulic: Witosa, Halszki i Beskidzkiej, a także linii tramwajowej pomiędzy pętlą Kurdwanów a ul. Zakopiańską. Na odcinkach międzywęzłowych przewidywane jest powstanie dodatkowego pasa ruchu, przeznaczonego dla komunikacji zbiorowej. W znacznej części jezdnia zostanie poprowadzona w tunelach. Dodatkowo, w ramach realizacji zadania, przebudowana lub zbudowana zostanie infrastruktura towarzysząca w zakresie uzbrojenia terenu, mostów na rzece Wildze, przystanków dla komunikacji zbiorowej, ciągów pieszo-rowerowych i zabezpieczeń akustycznych.
Na budowę Trasy Łagiewnickiej składają się: 3,5 km drogi, 2,3 km linii tramwajowej. W ramach inwestycji powstanie 5 tuneli, nowe węzły drogowe, ekrany akustyczne, mosty, kładki, chodniki i ścieżki rowerowe. Zgodnie z założeniem, Trasa Łagiewnicka rozładuje ruch kołowy w rejonie Borku Fałęckiego i Łagiewnik. Dziś bowiem, bardzo wielu kierowców, by przejechać od osiedla Ruczaj do ul. Zakopiańskiej wybiera wąskie uliczki obsługujące zabudowę jednorodzinną w tym rejonie, szczególnie ul. Zbrojarzy, przez co niejednokrotnie dochodzi tam do niebezpiecznych sytuacji. Po realizacji Trasy Łagiewnickiej, przejazd pomiędzy południowym dzielnicami miasta będzie się odbywał z wykorzystaniem nowej drogi, a z pominięciem wąskich uliczek osiedlowych.
Warto dodać, że budowa Trasy Łagiewnickiej rozpoczyna realizację trzeciej obwodnicy Krakowa po stronie zachodniej. W następnej kolejności, ok. 2020 roku powinna rozpocząć się realizacja Trasy Pychowickiej i Zwierzynieckiej. Trzecia obwodnica jest konieczna, by uspokoić ruch samochodowy w Śródmieściu, szczególnie na al. Trzech Wieszczów, Salwatorze i Krowodrzy.
Inwestycja przyniesie w przyszłości szereg korzyści dla mieszkańców Krakowa. Są to: upłynnienie ruchu między dzielnicami; odciążenie systemu komunikacyjnego w centrum miasta, poprzez zwiększenie przepustowości ciągu drogowego stanowiącego część III obwodnicy Krakowa; dostosowanie systemu komunikacyjnego Krakowa do systematycznie rosnącej liczby zarejestrowanych pojazdów; płynne połączenie tranzytowe, osiągane dzięki udrożnieniu głównych ciągów komunikacyjnych; rozwój sprawnej komunikacji zbiorowej; poprawa potencjału inwestycyjnego terenów przyległych do węzła jak i całej dzielnic; usprawnienie infrastruktury drogowej; poprawa jakości środowiska naturalnego, dzięki zmniejszeniu emisji spalin i hałasu.