Jeszcze tego lata w Krakowie pojawią się nowe oznakowania dla rowerzystów. Specjalnie oznaczone trasy rowerowe pomogą w nawigacji po mieście, kierując użytkowników jednośladów po najbezpieczniejszych i możliwie wydzielonych od ruchu trasach po istniejącej infrastrukturze. W sierpniu rusza pilotaż projektu na jednej z 19 wyznaczonych tras.

Podobnie jak w wielu europejskich miastach, wkrótce także i w Krakowie pojawią się nowe oznaczenia drogowe przeznaczone dla użytkowników jednośladów. Pilotaż specjalnych drogowskazów, które pomogą rowerzystom w bezpiecznej nawigacji po mieście ruszy jeszcze tego lata i obejmie odcinek od Wawelu przez rondo Matecznego, po Kabel, do Bieżanowa, wraz z odnogą do Rżąki.

Za projekt rowerowego SIM odpowiadają członkowie powołanego przez prezydenta, specjalnego zespołu ds. rozwoju infrastruktury rowerowej wraz ze specjalistami Zarządu Transportu Publicznego, który wprowadza nowe oznaczenia zarówno w formie drogowskazów drogowych, tablic z nazwami ulic oraz oznaczeń przystanków i parkingów P+R. Teraz specjalne znaki pojawią się na infrastrukturze rowerowej.

– Dla wielu użytkowników roweru sporym wyzwaniem jest odpowiedni wybór bezpiecznej drogi dojazdowej. W wielu miejscach powstała nowa infrastruktura, wiele miejsc jeszcze czeka na specjalnie opracowane rozwiązania. Podstawowym celem rowerowego SIM jest takie oznaczenie dróg, które pomoże użytkownikom w wybraniu najlepszej, najbezpieczniejszej drogi. Czyli takiej, która prowadzi po wydzielonej drodze rowerowej, ciągu pieszo-rowerowym lub – tam gdzie ich brakuje – po ulicy o możliwie najniższym natężeniu ruchu. – tłumaczy zastępca prezydenta Krakowa, Stanisław Mazur.

– Chcemy sugestywnie oddzielać rowerzystów od ruchu ogólnego i pokazywać, którędy najłatwiej dojechać do celu. Zaczęliśmy od zidentyfikowania najważniejszych tras rowerowych w mieście. Punktem odniesienia było dla nas studium podstawowych tras rowerowych, czyli przyjęty w 2019 roku dokument, który określa docelowy system dróg dojazdowych – z dzielnic najbardziej oddalonych – do centrum, a także tras łącznikowych. Na tej podstawie, ale bazując na funkcjonującej już infrastrukturze, wytyczyliśmy wraz z przedstawicielami organizacji społecznych 19 tras, z których każda otrzymała swój kolor i numer – mówi Krzysztof Dąbrowa, członek zespołu rowerowego.

– To system, który będzie ewoluował – chcemy, by te przebiegi zmieniały się wraz z tym, jak poprawiać się będzie infrastruktura rowerowa. Dziś zaproponowany przebieg to często najlepszy możliwy obecnie wariant, który w przyszłości, w zgodzie z długofalowymi planami inwestycyjnymi dla infrastruktury rowerowej będzie się zmieniał na rzecz dróg, które będą lepsze i bezpieczniejsze dla użytkowników – tłumaczy Krystian Banet, kierownik Działu Informacji Miejskiej i Pasażerskiej w Zarządzie Transportu Publicznego.

W ramach systemu drogowskazów rowerzyści otrzymają specjalne typy oznakowań, w tym kierunkowe z numerami tras i kierunkami przy wjeździe do danego węzła oraz niskie słupki kierunkowe o funkcji przypominającej. Dodatkowo, w ramach pilotażu, w kilku miejscach pojawią się także oznaczenia poziome, czyli malowane na asfalcie.

Po przejechaniu danego węzła na trasach znajdą się także oznaczenia pokazujące odległość do najważniejszych punktów na trasie, takich jak obiekty użyteczności publicznej czy charakterystyczne miejsca na mapie Krakowa.

System uzupełniają tablice ostrzegawcze i objazdowe, które będą informowały o utrudnieniach na drodze, a w przypadku poważniejszych wyłączeń ruchu, o tym jak je omijać wybierając alternatywny przejazd.

Cały system bazować będzie na 19 (w przyszłości 20) wyznaczonych, numerowanych trasach, wśród których część pokrywać się będzie z dwoma międzynarodowymi szlakami EuroVelo 4 i EuroVelo 11 oraz Wiślaną Trasą Rowerową. Dla tych odcinków zadecydowano o tym, by numery tras pokrywały się z oznaczeniami europejskim i wyróżniały się kolorem pomarańczowym, zgodnym z oznaczeniami tras turystycznych.

System uzupełniają nośniki informacyjne, mapy, a w przyszłości także tablice witające, które zostaną umieszczone na wjazdach do Krakowa od głównych tras turystycznych.

Lista tras rowerowych oznakowanych w Systemie Informacji Miejskiej (SIM) dla Krakowa:

  1. Prądnik Biały – Stare Miasto – Rżąka
  2. Bronowice Małe – Stare Miasto – Kościelniki
  3. trasa planowana
  4. Tyniec – Kazimierz – Przewóz
  5. Tonie – Błonia – Swoszowice
  6. Bielany – Stare Miasto – Kombinat
  7. Górka Narodowa – Błonia – Łagiewniki
  8. Mydlniki – Wawel – Bieżanów
  9. Prądnik Czerwony – Kazimierz – Ruczaj
  10. Dworzec Główny – Zabłocie – Przewóz
  11. Kantorowice – plac Centralny – Przewóz
  12. Kantorowice – Zabłocie – Czerwone Maki
  13. Os. Piastów – Most Nowohucki – Kabel
  14. Bronowice – rondo Polsadu – plac Centralny
  15. Krowodrza Górka – Błonia
  16. Stare Miasto – Zakrzówek
  17. Rondo Polsad – Dąbie
  18. Zakrzówek – Łagiewniki – Kabel
  19. Bieńczyce – Mogiła
  20. Most Nowohucki – Most Wandy