Co może się stać, gdy nasz dowód osobisty wpadnie w niepowołane ręce? Jak zachować się w sytuacji, gdy zgubimy ten dokument? Krakowianie mogą się tego dowiedzieć dzięki akcji edukacyjnej Nieskradzione.pl, w którą włączył się magistrat. Od 18 kwietnia każda osoba odbierająca dowód osobisty w Wydziale Spraw Administracyjnych UMK otrzyma informację, jak chronić swoje dokumenty i swoją tożsamość.

Dowód osobisty potwierdza naszą tożsamość i obywatelstwo. Korzystamy z niego nie tylko w urzędach, ale także załatwiając formalności w banku czy odbierając przesyłkę na poczcie. Dla osiemnastolatka jest przepustką do dorosłości.

Dokument tożsamości to znacznie więcej niż tylko zwykły kawek plastiku. To zbiór danych, cennych także dla złodziei. Dlatego w sposób szczególny należy go chronić.

Warto mieć świadomość, że wraz z dowodem złodziej kradnie dane, dzięki którym może próbować osiągnąć korzyści majątkowe. Skradziony dowód może posłużyć do wynajęcia mieszkania, zaciągnięcia kredytu, założenia fikcyjnego konta lub zrobienia zakupów przez internet. A to wszystko na rachunek poszkodowanego. Więcej informacji o konsekwencjach utraty tożsamości można znaleźć na www.nieskradzione.pl.

O swój dowód osobisty warto zacząć dbać już w momencie odbioru dokumentu w urzędzie. Trzeba go zawsze mieć na oku. Pod żadnym pozorem nie można oddawać dowodu osobistego w zastaw, na przykład w wypożyczalniach sprzętu. Dobrym pomysłem jest także zadziałanie przed szkodą, np. poprzez skorzystanie z bezpłatnej usługi Biura Informacji Kredytowej, w ramach której można łatwo zastrzec dowód w razie utraty dokumentu. Gdy do takiej sytuacji dojdzie, utratę dowodu osobistego należy również jak najszybciej zgłosić w urzędzie gminy. Lokalizacje Urzędu Miasta Krakowa, w których można dokonać takiego zgłoszenia w godz. 7.40-18.00 to al. Powstania Warszawskiego 10 (Centrum Administracyjne), ul. Wielicka 28A, os. Zgody 2.