„Stars of today, superstars of tomorrow”, czyli „Gwiazdy dziś, supergwiazdy jutro”, to hasło Młodzieżowych Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO U21 Polska 2017. Nic dziwnego – w poprzednich edycjach imprezy zagrały m.in. takie ikony futbolu jak Zinedine Zidane, Andrea Pirlo, Frank Lampard czy Petr Ćech. Jakie gwiazdy najjaśniej zabłysną podczas tegorocznego turnieju? Przekonamy się podczas meczu finałowego w Krakowie.
W poniedziałek, 12 czerwca, przygotowania Krakowa do turnieju podsumowali podczas konferencji prasowej Zastępca Prezydenta Krakowa ds. Polityki Społecznej, Kultury i Promocji Miasta Andrzej Kulig, Doradca Prezydenta Krakowa ds. Sportu Janusz Kozioł oraz ambasador turnieju Marek Koźmiński.
Przypomnijmy, że decyzją Polskiego Związku Piłki Nożnej, Kraków znalazł się wśród sześciu miast-gospodarzy Młodzieżowych Mistrzostw Europy w piłce nożnej UEFA EURO U21 Polska 2017. Oprócz stolicy Małopolski, młodzi piłkarze od 16 do 30 czerwca będą rywalizować także w Bydgoszczy, Gdyni, Kielcach, Lublinie i Tychach. W turnieju zmierzy się łącznie 12 reprezentacji: Polski, Niemiec, Czech, Danii, Włoch, Słowacji, Szwecji, Anglii, Portugalii, Serbii, Hiszpanii i Macedonii.
W Krakowie zostaną rozegrane mecze eliminacyjne grupy C (znalazły się tam reprezentacje Niemiec, Czech, Danii i Włoch), półfinał oraz finał imprezy. Drużyny zagrają na stadionie miejskim przy ul. Kałuży. W naszym mieście i okolicach wytypowano również kilka obiektów, które będą pełnić funkcję centrów treningowych dla reprezentacji i sędziów. Są to stadiony miejskie przy ul. Reymonta 22, na Suchych Stawach, obiekty Górnika Wieliczka i Garbarni oraz stadion OSiR-u w Zabierzowie.
Jak podkreśla prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, organizacja turnieju to wielka szansa na promocję naszego miasta na arenie międzynarodowej. – Z wielką radością i jednocześnie z satysfakcją przyjąłem informację o tym, że Kraków został jednym z sześciu polskich miast-gospodarzy Młodzieżowych Mistrzostw Europy 2017. To ogromne wyróżnienie dla naszego miasta, a także wielka odpowiedzialność wobec piłkarskiej społeczności Europy, której oczy zwrócone będą na stadion miejski przy ulicy Kałuży – mówił prezydent Krakowa na konferencji „One Year To Go”, podczas której zostały zawarte umowy UEFA i PZPN z miastami-gospodarzami.
Już w 2012 roku, przy okazji „dorosłych” piłkarskich Mistrzostw Europy, Kraków miał okazję pokazać się Włochom, Anglikom i Holendrom jako nowoczesne miasto z infrastrukturą sportową na najwyższym poziomie. Co ważne, przez te kilka lat, które minęły od tej imprezy, baza sportowa stolicy Małopolski jeszcze się rozwinęła i unowocześniła, dzięki czemu Kraków niezmiennie utrzymuje najwyższe lokaty w rankingach światowych miejsc godnych odwiedzenia.
– I tym razem pokażemy wszystkim kibicom futbolu i turystom słoneczne oblicze Krakowa – miasta otwartego, nowoczesnego, przyjaznego i chłonącego sport w każdej jego postaci. Jestem całkowicie przekonany, że dla uczestników finałowego turnieju Młodzieżowych Mistrzostw Europy w piłce nożnej, ale także dla nas, krakowian, będzie to niezapomniane przeżycie, a nasi goście jeszcze nie raz wrócą do Krakowa – zaznaczył Jacek Majchrowski.
Aby mistrzostwa przebiegły zgodnie z planem i zarówno piłkarze, organizatorzy, jak i kibice wyjechali z naszego miasta zadowoleni, Kraków już od ponad dwóch lat solidnie przygotowywał się do imprezy. Ważnym elementem tych przygotowań były inwestycje, które zrealizowano na stadionie Cracovii.
Wśród wykonanych prac znalazły się m.in. modernizacja strefy wejść i ewakuacji, zarówno w przestrzeni przeznaczonej dla kibiców, jak i zawodników, montaż specjalnego systemu szybkiego umieszczania flag i banerów na stadionie oraz prace związane z umożliwieniem transmisji telewizyjnej z pomieszczeń, które pierwotnie nie były do tego przewidziane.
– Podjęliśmy również działania sprzyjające efektywnemu pokazywaniu tego, co dzieje się na boisku – w tym celu zbudowano specjalne podesty, które pozwalają na zamontowanie kamer telewizyjnych, aby lepiej relacjonowały widowisko odbiorcom. Ponadto zakupiliśmy specjalne lampy do naświetlania trawy na stadionie – są one własnością Gminy, będziemy więc je wykorzystywać także w przyszłości na innych obiektach, które wymagają profesjonalnej pielęgnacji murawy – dodała dyrektor Wydziału Inwestycji UMK Janina Pokrywa.
Część wprowadzonych ulepszeń, szczególnie te dotyczące transmisji telewizyjnej, wyniknęła z konieczności spełnienia dodatkowych warunków związanych z organizacją kluczowych meczów turnieju, czyli półfinału i finału. Najważniejsze spotkanie mistrzostw będzie transmitować ponad 140 telewizji na całym świecie.
– Za prestiżem zawsze idą większe zobowiązania, a z tym łączy się konieczność dodatkowych nakładów. Myślę jednak, że bilans korzyści jest zdecydowanie na plus, bo, pomijając nawet ogromną promocję Krakowa jako miasta-gospodarza turnieju, wszystkie udoskonalenia, które wprowadzamy w związku z tą imprezą, na trwałe pozostaną w obiekcie i będziemy mogli z nich korzystać w przyszłości – podkreśliła Janina Pokrywa.
Kolejnym istotnym elementem przygotowań było zapewnienie bezpieczeństwa podczas turnieju. Jak powiedział dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego UMK Bogdan Klimek, w naszym mieście możemy czuć się zupełnie bezpiecznie – służby ściśle i dobrze ze sobą współpracują, a sam Kraków ma spore doświadczenie w zabezpieczeniu wielkich imprez.
– Wielokrotnie byliśmy organizatorami lub współorganizatorami dużych wydarzeń, takich jak międzynarodowe kongresy, pielgrzymki papieża czy Mistrzostwa Europy w piłce nożnej 2012, kiedy to w naszym mieście mieszkały ekipy, które odgrywały kluczową rolę podczas turnieju. W przypadku Młodzieżowych Mistrzostw Europy UEFA EURO U21 Polska 2017 nie musimy obawiać się najazdu dziesiątek tysięcy kibiców, bo to bardziej kameralna impreza, ale też będziemy do niej dobrze przygotowani. Główną rolę odegrają Policja, ABW, Straż Miejska Miasta Krakowa, ale my jako Miasto również będziemy ich wspierać, chociażby poprzez całodobowe dyżury, podczas których będziemy reagować na wszystkie sygnały od mieszkańców i organizatorów, np. o konieczności wzmocnienia ruchu tramwajowego w danym miejscu czy naprawę określonej infrastruktury – wyliczał Klimek.
– W czerwcu cały Kraków będzie żył turniejem. Od początku przygotowań zależało nam jednak, aby ta impreza nie zakończyła się po dwóch tygodniach, ale przyniosła widoczne korzyści mieszkańcom, czyli na przykład zachęciła dzieci do aktywności sportowej – podkreślał Janusz Kozioł, pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. EURO U21. Stąd pomysł, aby promować mistrzostwa na dwa sposoby.
Jeden to kampania realizowana w przestrzeni miasta i w mediach. Jej głównym celem jest podkreślenie potencjału sportowego stolicy Małopolski oraz promocja Krakowa jako miasta gospodarza kolejnej wielkiej sportowej imprezy o randze europejskiej. Drugi sposób to zaangażowanie w organizację turniejów piłkarskich dla dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 16 lat w ramach Krakowskiego Festiwalu Piłkarskiego.
– W kalendarzu mamy osiem imprez piłkarskich, w które Miasto angażuje się finansowo oraz zapewnia nagrody. Są to turnieje: Cracovii, Dzień Dziecka z Siemachą, Akademii Piłkarskiej 21, Orlików Wydziału Sportu UMK, Wisły, Bronowianki, Jerzego Dudka oraz Akademii Arkadiusza Głowackiego – wyliczał Janusz Kozioł. Łącznie weźmie w nich udział około trzy tysiące dzieci i młodzieży.
Jak przyznała dyrektor Wydziału Sportu UMK Barbara Mikołajczyk, promocja EURO U21 poprzez zaangażowanie dzieci w Krakowski Festiwal Piłkarski to coś, co będzie procentować w przyszłości.
– Nie będzie tak, że mistrzostwa odbędą się i szybko o nich zapomnimy. W ramach naszych programów sportowych pracujemy z dziećmi i młodzieżą przez cały rok. Zależy nam, aby promować wśród najmłodszych ideę fair play, świetną zabawę poprzez aktywność fizyczną oraz to, że ciężką pracą można osiągnąć sportowe sukcesy. Na młodzieżowe mistrzostwa patrzymy więc kompleksowo. Cieszymy się, że dzieci, poprzez nagrody w turniejach, którymi będą m.in. bilety na mecze EURO U21, będą miały okazję zetknąć się ze wschodzącymi gwiazdami piłki nożnej. To będzie dla nich wielka gratka i motywacja – podkreśliła Barbara Mikołajczyk.
Oprócz promocji turnieju wśród dzieci i młodzieży, mistrzostwa, dzięki lokalnej kampanii promocyjnej, widać także w przestrzeni miasta. – Reklama typu outdoor została wyeksponowana w strategicznych punktach, przy głównych ciągach komunikacyjnych oraz trasach „wylotowych” na nośnikach typu: citylighty, billboardy, cuby, mini cuby, flagi, nośniki typu led oraz siatki wielkoformatowe. Dodatkowo obrandowaliśmy tramwaje i autobusy oraz przygotowaliśmy spot promocyjny z udziałem reprezentanta Polski Bartosza Kapustki, który został ambasadorem lokalnej kampanii promocyjnej. Intensywnie współpracujemy także z lokalnymi mediami – wyliczała dyrektor Wydziału Promocji i Turystyki UMK Elżbieta Kantor.
O turnieju głośno jest jednak nie tylko w miastach-gospodarzach, ale w całej Polsce, dzięki ogólnopolskiej promocji turnieju poprzez EuroTrucka, kampanię billboardową w dużych polskich miastach, w których nie są rozgrywane mecze, takich jak Warszawa, Wrocław, Gdańsk czy Katowice, oraz promocję w telewizji Polsat. Tę kampanię ze wspólnej kasy, na która składały się wszystkie miasta-gospodarze, realizują UEFA i PZPN.
Więcej informacji o turnieju znajduje się w specjalnej zakładce EURO U21 na www.krakow.pl oraz na oficjalnej stronie mistrzostw www.u21poland.com.