To już pewne. Kolejna ważna inwestycja dla mieszkańców północy Krakowa zostanie zrealizowana do końca 2018 roku. Prezydent Jacek Majchrowski podpisał we wtorek umowę partnerską z wicestarostą powiatu krakowskiego Wojciechem Pałką, członkiem zarządu powiatu krakowskiego Arkadiuszem Wrzoszczykiem i wójtem gminy Zielonki Bogusławem Królem na realizację wiaduktu, który połączy Kraków z Batowicami w gminie Zielonki.
– To kolejna istotna dla miasta inwestycja, realizowana w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Kraków konsekwentnie współpracuje z okolicznymi gminami w stowarzyszeniu Metropolia Krakowska na rzecz poprawy połączeń komunikacyjnych na terenie powiatu. Nowy wiadukt w Batowicach usprawni ruch samochodów i komunikacji miejskiej między północą Krakowa i gminami – powiedział prezydent Jacek Majchrowski.
Projekt zakłada budowę nowego wiaduktu nad linią kolejową nr 8 między Krakowem a Batowicami w gminie Zielonki. Wiadukt będzie miał około 60 metrów długości i dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Po obu stronach zostaną zbudowane ronda turbinowe, co jeszcze bardziej usprawni ruch. Nowa konstrukcja zostanie umiejscowiona w ciągu ulicy Piasta Kołodzieja, około 550 metrów na wschód od starego wiaduktu. Obecny przejazd, ze względu na swoją szerokość, pozwala jedynie na prowadzenie ruchu wahadłowego. Generuje to duże korki, zwłaszcza w godzinach szczytu. Po stronie gminy Zielonki powstanie również nowa droga i rondo umożliwiające połączenie z drogą powiatową nr 2156K.
Inwestycja znacznie usprawni komunikację pomiędzy Krakowem a gminami: Zielonki, Michałowice i Kocmyrzów-Luborzyca. Ma również kompleksowy charakter – ułatwi podróż nie tylko kierowcom, ale także użytkownikom komunikacji miejskiej, pieszym i rowerzystom. Wzdłuż wiaduktu i drogi powstaną chodniki oraz drogi dla rowerów. Wiadukt umożliwi również dotarcie do planowanego w sąsiedztwie zintegrowanego węzła przesiadkowego w rejonie os. Piastów. W ramach węzła powstanie parking P+R, nowy przystanek kolejowy oraz zostanie przedłużona linia tramwajowa.
Całkowita wartość projektu to ponad 18,31 mln złotych, z czego dofinansowanie ze środków funduszy europejskich wyniesie 5,88 mln zł. Rozpoczęcie realizacji inwestycji planowane jest w listopadzie tego roku, a nowym wiaduktem kierowcy powinni pojechać pod koniec 2018 roku.
Projekt jest jednym z kilkudziesięciu przedsięwzięć służących poprawie dostępności komunikacyjnej Metropolii Krakowskiej, realizowanym w ramach Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Strategia ZIT wdrażana jest przez 15 gmin tworzących Stowarzyszenie Metropolia Krakowska a w jej ramach planowane jest między innymi wybudowanie do końca 2021 roku ponad 20 parkingów P+R, przebudowanie 17 kilometrów lokalnych dróg dojazdowych łączących Kraków z gminami ościennymi oraz wybudowanie około 100 kilometrów ścieżek rowerowych.