Na ulice Krakowa wyjechało pięć autobusów MPK SA, w których z myślą o niewidomych i słabowidzących zostały zamontowane specjalne urządzenia o nazwie beacon. Dzięki nim osoby niewidome i słabowidzące zostaną poinformowane o numerze i kierunku jazdy zatrzymującego się na przystanku autobusu. Testy tego rozwiązania są prowadzone na linii nr 124 i mają potrwać ok. czterech miesięcy.
– Ezen.se to innowacyjny projekt, którego celem jest wspieranie osób z dysfunkcjami wzroku w poruszaniu się komunikacją miejską. Sercem systemu jest aplikacja mobilna. Jej zadaniem jest poinformowanie znajdującego się na przystanku użytkownika o numerze i kierunku autobusu, który właśnie nadjeżdża na przystanek. Informacja jest przekazywana za pomocą komunikatu głosowego. Opcjonalnym dodatkiem, który wpłynie na komfort użytkowania jest opaska na nadgarstek typu MiBand. Dzięki niej beneficjenci projektu nie będą zmuszeni do ciągłego trzymania smartfona w dłoni. Emitowane przez nią wibracje poinformują o otrzymanym na telefon powiadomieniu z aplikacji – wyjaśnia pomysłodawca rozwiązania, Rafał Stępień, programista i absolwent Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.
System opiera się na technologii Bluetooth Low Energy (Bluetooth 4.0). Do jego działania niezbędne jest utworzenie sieci niewielkich nadajników sygnału radiowego – beaconów. Wprawdzie technologia ta jest obecna na rynku już od kilku lat, jednak takie jej zastosowanie jest posunięciem niezwykle innowacyjnym i wymaga weryfikacji. Od początku prac nad projektem członkowie grupy Ezen.se konsultowali swoją propozycję z przyszłymi użytkownikami. Nawiązali między innymi współpracę ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących w Krakowie przy ul. Tynieckiej 6.
Przypomnijmy, że od początku tego roku, aby ułatwić osobom niewidomym i słabowidzącym podróżowanie komunikacją miejską, ok. 200 nowych autobusów kupionych przez MPK SA zostało wyposażonych w funkcję zewnętrznej informacji głosowej. Dzięki niej osoby niewidome i słabowidzące, stojąc na przystanku, słyszą komunikat o kierunku jazdy i numerze linii podjeżdżającego autobusu. Tego typu usługa będzie uruchamiana w każdym nowym autobusie, który w przyszłości zamówi MPK SA.