Jaka infrastruktura jest potrzeba do eksploatacji autobusów elektrycznych? Jak zaplanować ładowanie autobusów elektrycznych i jak dobrać baterie do takich autobusów? Między innymi na te pytania postarają się odpowiedzieć uczestnicy warsztatów poświęconych ładowaniu autobusów elektrycznych, które w czwartek, 9 listopada odbywają się w Urzędzie Miasta Krakowa. W spotkaniu biorą udział przedstawiciele przewoźników, organizatorów transportu oraz przedstawiciele producentów autobusów elektrycznych i systemów ładowania baterii.
To nie przypadek, że warsztaty poświęcone infrastrukturze do ładowania autobusów elektrycznych zostały zorganizowane w Krakowie. To właśnie w stolicy Małopolski powstała pierwsza w Polsce linia autobusowa obsługiwana wyłącznie autobusami elektrycznymi. To w Krakowie powstało także pierwsze w Polsce stanowisko do ładowania autobusów przez pantograf.
Obecnie w Krakowie funkcjonują dwie takie stacje, a trwa budowa kolejnych sześciu. W sierpniu 2017 roku na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka powstało także 28 stanowisk do ładowania baterii przez wtyczkę (plug-in).
Swoimi doświadczeniami w tym zakresie, m.in. w kwestii uzyskania przyłącza energetycznego potrzebnego do ładowania autobusów, Kraków dzieli się podczas warsztatów z przedstawicielami innych miast. Elementem warsztatów jest także pokaz ładowania autobusu elektrycznego przez wtyczkę na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka oraz pokaz ładowania przez pantograf przy ul. Pawiej.
Warsztaty w Krakowie są już piątym z kolei spotkaniem przedstawicieli przewoźników, organizatorów transportu oraz producentów poświęcone programowi e-Bus. Są one efektem porozumień, jakie część polskich miast zawarła z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie wspólnej realizacji programu bezemisyjnego transportu. Przedmiotem porozumienia jest współpraca przy opracowaniu, przetestowaniu, wdrożeniu i sprzedaży nowych, innowacyjnych rozwiązań w obszarze bezemisyjnego transportu publicznego.
Kraków takie porozumienie podpisał 29 czerwca 2017 roku. Dzięki niej MPK SA w Krakowie otrzyma dofinansowanie w wysokości minimum 60 proc. do zakupu ponad 160 autobusów elektrycznych, w tym 100 przegubowych.
– Obecnie w siedmiu polskich miastach jeździ już ok. 80 autobusów elektrycznych. Trwa proces zakupu ponad 300 kolejnych. Zakładamy, że latach 2021-2022 tego typu pojazdów w komunikacji miejskiej w Polsce będzie ok. 1000 – mówił Włodzimierz Hrymniak, dyrektor programu e-Bus, podczas otwierania warsztatów w Krakowie.