Piękny, ludzki głos przepełniony emocjami to główny atut krakowskiego festiwalu Opera Rara, który rusza już dziś! By go usłyszeć w całej gamie – znani artyści sięgną po różnorodne formy, style i epoki – od końca XVII wieku aż po końcówkę XX! I tak między 18 stycznia a 13 lutego melomani usłyszą i zobaczą trzy recitale wokalne z fortepianem, trzy recitale z towarzyszeniem orkiestry, dwa koncerty z operami w wersjach koncertowych oraz dwie nowe kreacje stworzone specjalnie dla krakowskiej widowni.
Niezwykłe arie Jeana-Philippe’a Rameau i Christopha Willibalda Glucka zainaugurują tegoroczną edycję Opera Rara. 18 stycznia w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków gwiazdą wieczoru będzie wybitny bas-baryton Stéphane Degout, znany m.in. ze scen w Aix-en-Provence, Glyndebourne czy Royal Opera House. Towarzyszyć mu będzie Pygmalion pod batutą Raphaëla Pichona. Feeria barw i moc harmonii Rameau w kontraście z dbałością o szczegół i wierność pierwiastkowi dramatycznemu Glucka – recital pokaże nie tylko wyśmienitych artystów, ale nade wszystko piękno i zróżnicowanie francuskiej XVIII-wiecznej opery. Pichon oparł program koncertu na motywie Piekła, który przewijać się będzie także podczas innych wydarzeń festiwalu.
Po barokowej inauguracji festiwalu zmieniamy epokę i przenosimy się w XX wiek. Jednocześnie kontynuujemy zainicjowany podczas ostatniej edycji Festiwalu pomysł łączenia muzyki klasycznej z inwencją młodych reżyserów teatralnych, którzy do tej pory nie byli kojarzeni z operą. Tym razem stronę wizualną oddajemy Pawłowi Świątkowi. Nie odchodzimy również od muzyki polskiej – 19, 20 i 22 stycznia w Teatrze im. J. Słowackiego zabrzmi III Symfonia „Pieśń o nocy” Karola Szymanowskiego, którą poprzedzi „Erwartung” Arnolda Schoenberga. Wybitnym solistom – Evelinie Dobračevej w Erwartung oraz Andrzejowi Lampertowi w „Pieśni o nocy” będzie towarzyszyła Orkiestra Festiwalowa Kraków, stworzona specjalnie na te koncerty i łącząca doświadczenie muzyków z całej Polski, oraz chór Capelli Cracoviensis. Całość poprowadzi Michał Dworzyński. Będzie to pierwsza, ale nie jedyna kreacja krakowska przygotowana specjalnie na Festiwal Opera Rara.
Tymczasem 21 stycznia powróci motyw Piekła. Usłyszymy dwa najsłynniejsze świeckie dzieła Marca-Antoine’a Charpentiera: „Les arts florissants” oraz „La descente d’Orphée aux Enfers”, charakteryzujące się szalonym bogactwem harmonicznym. Oba utwory czerpią z mitologii, w obu także schodzimy do piekieł – za karę i w poszukiwaniu miłości. Na scenie Teatru Słowackiego zagrają Ensemble Desmarest i jego założyciel Ronan Khalil, a towarzyszyć im będą wybitni soliści, m.in. Cyril Auvity i Céline Scheen.
23 stycznia angielski baryton Christopher Maltman zainauguruje cykl recitali wokalnych z fortepianem. Przeniesie nas w okres I wojny światowej i opowie tragiczną historię setek tysięcy żołnierzy z całej Europy, którzy pełni nadziei opuszczali domy i zaciągali się do wojska. To historia o horrorze wojny, na których większość żołnierzy zostawała na zawsze. Tym nielicznym, którym udało się wrócić do domu, pola bitewne odebrały młodość, zdrowie, nadzieję i niewinność. W Filharmonii Krakowskiej Maltmanowi towarzyszył będzie na fortepianie Joseph Middleton.
Kolejny recital to koncert Anny Larsson, który będzie dla Krakowian pierwszą okazją do usłyszenia szwedzkiej mezzosopranistki na żywo. W jej repertuarze dominują XIX-wieczne pieśni romantyczne Mahlera czy Schumanna, i utwory tych dwóch kompozytorów będziemy mieli okazję usłyszeć 30 stycznia w sali Filharmonii.
Ulubieńcy krakowskiej publiczności wracają też w 2018 roku! Roberta Mameli, którą pamiętamy m.in. z roli Euridice w „Orfeuszu” Claudia Monteverdiego na Festiwalu Misteria Paschalia w 2013 roku i Juan Sancho, którego gościliśmy w zeszłym roku na Festiwalu Opera Rara zaprezentują nam koncert-recital z ariami z oper hiszpańskich i włoskich – „Il gran teatro del mondo” (31 stycznia). Towarzyszyć im będzie Accademia del Piacere, którą założył i prowadzi hiszpański gambista Fahmi Alqhai. Koncert będzie pełen emocji, jakimi buzuje muzyka południa Europy. Dodatkowo będziemy mieli okazję poznać kompozycje mało znanych w Polsce kompozytorów okresu baroku, jak Sebastián Durón czy Juan Hidalgo.
4, 7 i 12 lutego w Sali Teatralnej ICE Kraków czeka nas druga z premier przygotowanych specjalnie na Festiwal Opera Rara. Po zeszłorocznym sukcesie inscenizacji „A Madrigal Opera” Philipa Glassa kontynuujemy wątek współczesny w ramach festiwalu. Tym razem będzie to „The Man Who Mistook His Wife for a Hat” Michaela Nymana, znanego szczególnie z muzyki napisanej do filmu „Fortepian”. W roli tytułowej wystąpi Tomasz Konieczny, polski baryton koncertujący na całym świecie, a towarzyszyć mu będzie Sinfonietta Cracovia pod batutą Jurka Dybała. Za inscenizację odpowiadać będzie niemiecki reżyser Kristof Spiewok.
Ostatni z recitalowych wieczorów z towarzyszeniem fortepianu należeć będzie do Natalii Kawałek. Młodą polską mezzosopranistkę publiczność pamięta zapewne z jej niezwykłej kreacji Halki, którą stworzyła podczas pierwszej edycji Festiwalu Opera Rara. 6 lutego na scenie Filharmonii Krakowskiej zaprezentuje swój program zatytułowany „Zakochana w kłopotach” złożony m. in. z pieśni Benjamina Brittena i Kurta Weilla. Akompaniować jej będzie Marcin Kozieł.
Bayreuth w Krakowie! Tak można określić ostatni z wieczorów w gościnnej Filharmonii Krakowskiej (11 lutego) – wystąpi w niej bowiem najwybitniejsza współczesna interpretatorka wagnerowskich partii operowych: sopranistka dramatyczna Waltraud Meier. Zgodnie z tytułem, w programie „Wagner konteksty” Meier i grająca na instrumentach historycznych Capella Cracoviensis prowadzona przez Jana Tomasza Adamusa zaprezentują nie tylko dzieła wielkiego niemieckiego kompozytora, piewcy idei syntezy sztuk, ale także utwory Roberta Schumanna i Johannesa Brahmsa.
Wreszcie 13 lutego w Teatrze Słowackiego sensacyjne zakończenie Festiwalu Opera Rara! „Wenus i Adonis” Johna Blowa, pierwsza angielska opera – dzieło zupełnie wybitne, ze względu na swe inspiracje operową muzyką Lully’ego, świetnie dopełniające powyższe propozycje. Oparte na „Przemianach” Owidiusza libretto to historia miłosna Wenus, która – skaleczona strzałą Kupidyna – zakochuje się w myśliwym Adonisie. Ta miłosna opowieść znajduje swój smutny finał w miłosnych duetach i lamencie, kiedy Adonis umiera na rękach bogini. Zwięzłe, przetykane tanecznymi suitami dzieło jest wybornym lirycznym przykładem angielskiej kultury dworskiej. Wykonawcą będzie uznany Dunedin Consort prowadzony od klawesynu przez Johna Butta. To doskonała zapowiedź 15. Festiwalu Misteria Paschalia, podczas którego artystyczny ster obejmie właśnie szkocki dyrygent.
Recitale, dzieła sceniczne, opery w wersji koncertowej; produkcje zaczerpnięte wprost ze światowego obiegu koncertowego oraz te tworzone w oparciu o lokalne środowisko, budujące silną artystyczną codzienność – Festiwal Opera Rara jest naturalnym przedłużeniem prospołecznej i kulturalnej polityki Miasta Krakowa, przedsięwzięciem o klarownej tożsamości, wychodzącym ku melomanom i niosącym wielką artystyczną wartość. Warto spędzić z nim cztery intensywne, wypełnione wszelkimi operowymi formami tygodnie.