W niedzielę, 9 września, w surowych przestrzeniach Hangaru Czyżyny na os. 2 Pułku Lotniczego 26a otwarta zostanie czasowa wystawa „Moto-historie”, na której zaprezentowane zostaną pojazdy z kolekcji Muzeum Inżynierii Miejskiej i Muzeum Ratownictwa w Krakowie.

Na wystawie pokazane zostaną zabytkowe pojazdy, które pozwolą prześledzić historię polskiej motoryzacji od czasów II Rzeczpospolitej po schyłek PRL-u. Wśród eksponowanych obiektów Muzeum Inżynierii Miejskiej znajdą się m.in.: Polski Fiat 508 III z 1936 roku, liczne modele warszaw i syren, polskie fiaty 125p oraz 126p, fiat 127p, wybrane modele polonezów, egzemplarze żuka i nysy, prototypowe egzemplarze smyka i beskida, małoseryjny Mikrus 300MR, czterdzieści motocykli, motorowerów i skuterów (np. CWS M111, MOJ 130, czy małoseryjny motocykl FIS z 1957 roku).

Ważnym elementem wystawy będą eksponaty ocalone przez Muzeum Ratownictwa w Krakowie – zabytkowe wozy służb ratowniczych, wśród nich m.in. samochody pożarnicze Magirus Jupiter, Tatra 138 Karosa, Star 20, karetki reanimacyjne Mercedes 310, Renault Trafic Sanicar.

Otwarciu wystawy będzie piknik w godz. 15.00–22.30.

Program:

  • godz. 15.00–17.00 – Pierwsza pomoc – pokaz i szkolenie z zakresu ratownictwa medycznego;
  • godz. 15.00–18.00 – Rowerowe miasteczko – zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego dla dzieci;
  • godz. 15.00–19.00 – Zajęcia z bezpieczeństwa drogowego dla dzieci prowadzone przez policję i straż miejską;
  • godz. 15.00–19.30 – Wystawa zabytkowych pojazdów;
  • godz. 15.00–20.00 – Symulator dachowania;
  • godz. 15.00–20.00 – Wybuchowe pokazy i kuchnia molekularna – pokazy co 30 minut;
  • godz. 15.00–21.00 – Food trucki;
  • godz. 15.30–18.30 – Budujemy i puszczamy latawce – zajęcia dla dzieci.
  • godz. 15.30–16.00 – Hangar Czyżyny. Co to za miejsce? – oprowadzanie dr Krzysztof Wielgus;
  • godz. 16.00 Otwarcie wrót hangaru oraz wystawy „Moto-historie” przez prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego;
  • godz. 16.15–20.00 – Zwiedzanie wystawy „Moto-historie”;
  • godz. 16.30–17.00 – Rajdowe pokazy sprawnościowe;
  • godz. 16.30–17.15 – Oprowadzanie kuratorskie po wystawie – kurator wystawy Iwo Wachowicz;
  • godz. 17.00 – Przejazd i prezentacja zabytkowego taboru autobusowego – prowadzenie Jacek Kołodziej (wyjazdy spod siedziby MIM na ul. św. Wawrzyńca 15 o godz. 15.00 i 16.00);
  • godz. 17.00–18.00 – Kobieta za kierownicą – rozmowa Marcina Koczyby z Dorotą Gieras, Ewą i Justyną Haber i Agatą Lange;
  • godz. 17.30–18.00 – Hangar Czyżyny. Co to za miejsce? – oprowadzanie dr Krzysztof Wielgus;
  • godz. 18.00–19.30 – Pokaz możliwości ciężkiego samochodu ratowniczego SCRD Rotator oraz prezentacja sprzętu używanego w akcjach ratowniczych;
  • godz. 18.15–18.45 – Rajdowe pokazy sprawnościowe;
  • godz. 18.30–19.15 – Oprowadzanie kuratorskie po wystawie – kurator wystawy Iwo Wachowicz;
  • godz. 20.30–30 – Wieczorne kino samochodowe na placu przed hangarem – film „Gran Torino”.

Wystawa „Moto-historie” będzie dostępna dla zwiedzających od środy do niedzieli, w godzinach 10.00–18.00, do końca października.

Hangar Czyżyny – przyszły oddział Muzeum Inżynierii Miejskiej

Hangar Czyżyny to prawie 2000 m2 surowej, postindustrialnej przestrzeni, w którą muzealnicy starają się tchnąć nowe życie. Budynek powstał w 1931 roku jako cywilny port lotniczy Krakowa – przodek lotniska w Balicach. Przed wojną samoloty PLL LOT latały z Czyżyn do Warszawy, Lwowa, Wiednia czy Budapesztu. Hangar wyróżniały imponujące rozmiary, nowoczesna konstrukcja i bardzo dobrze rozwinięta infrastruktura techniczna. Pod względem stopnia wyposażenia port w Czyżynach ustępował tylko stołecznemu lotnisku Warszawa-Okęcie.

W czasie II wojny światowej hangar uległ dużym zniszczeniom, ale został szybko odbudowany i pełnił funkcję portu lotniczego jeszcze do 1963 roku. Następnie przez trzy dekady znajdowała się tu zajezdnia autobusowa. Po tym jak stracił funkcje użytkowe, hangar przez wiele lat niszczał i popadał w zapomnienie. Od kilku lat Muzeum Inżynierii Miejskiej prowadzi prace nad zabezpieczeniem tego obiektu przed dalszą degradacją. Wyremontowany został dach hangaru i odrestaurowane wielkie, przesuwane wrota w ścianie północnej.