Zakończyły się prace przy budowie estakady Lipska – Wielicka a sam obiekt został oddany do użytku. Pierwsze tramwaje na tej trasie pojawiły się w poniedziałek (31 sierpnia). Po nowym torowisku kursują linie nr 9, 11 oraz 50. Dzięki nowej estakadzie pasażerowie jadący z Bieżanowa i Kurdwanowa zaoszczędzą około 5 minut na przejeździe.
W ramach projektu rozbudowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju powstało nowe torowisko o długości 2,19 kilometra. Jego nawierzchnia została dostosowana do ruchu pojazdów szynowych, a także pojazdów uprzywilejowanych np. karetek pogotowia czy wozów straży pożarnej. Dzięki temu pojazdy będą mogły omijać powstałe w godzinach szczytu korki.
Ciekawostką jest, że do budowy nowej estakady wykorzystano ponad dwa tysiące ton stali oraz wylano blisko 18 tysięcy metrów sześciennych betonu. Cała konstrukcja składa się z aż 185 kilometrów linek sprężających. Ważnym elementem jest fakt, że dzięki nowej inwestycji powstało ponad dwa i pół tysiąca metrów nowej kanalizacji sanitarnej, ponad 600 metrów linii wodociągowej oraz prawie 900 metrów nowej sieci C.O.
Nowa linia tramwajowa została wyposażona w nowoczesną i funkcjonalną infrastrukturę. Trzy perony przystankowe, znajdujące się na trasie nowej linii, dostosowane zostały do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Ich wysokość została zrównana z poziomem podłogi pojazdów, co w rezultacie zwiększy komfort i bezpieczeństwo pasażerów niepełnosprawnych. Dużym udogodnieniem są także windy prowadzące z poziomu gruntu i peronów dworca PKP na przystanki znajdujące się na estakadzie.
Na realizacji projektu skorzystają także piesi i rowerzyści. Wzdłuż nowego torowiska, po obydwóch stronach, powstał nowy chodnik oraz ścieżka rowerowa. Możliwość bezpiecznego przejechania przez torowisko była od dawna wyczekiwana przez cyklistów. Teraz przejazd rowerem z Wielickiej w kierunku Bagrów lub w stronę centrum miasta będzie dużo wygodniejszy i bezpieczniejszy.
Prace przy budowie linii tramwajowej pomiędzy ulicami Lipską i Wielicką trwały od jesieni 2013 roku. Inwestycja obejmuje budowę torowiska wraz z towarzysząca infrastrukturą na odcinku od skrzyżowania ulic Kuklińskiego-Lipska-Saska do połączenia z ulicą Wielicką między przystankami Kabel i Dworcowa.
Całkowity koszt inwestycji wyniósł ponad 160 milionów złotych, z czego blisko 70 milionów zostało dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej.