Szlachetne i poważne – tak o swym nowym dziele mówią jego twórcy. „Kantata polska” Piotra Rubika i Zbigniewa Książka przedstawia tak ważne pojęcia, jak ojczyzna, wolność czy naród. Pokazuje Polskę w momencie odzyskania niepodległości. Utwór, w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Dolnośląskiej z Jeleniej Góry oraz Wrocławskiego Chóru Akademickiego pod kierunkiem Alana Urbanka, po raz pierwszy w całości mogliśmy usłyszeć 11 października w Centrum Kongresowym ICE Kraków.

Narrator Jakub Wieczorek wcielił się w głównych bohaterów lat 20. XX wieku, m.in. w Józefa Piłsudskiego, Ignacego Paderewskiego, Wincentego Witosa, Romana Dmowskiego oraz Ignacego Mościckiego. Jego rolą była interpretacja fragmentów listów przywódców do żon i przyjaciółek, które przypominają nam, że byli to ludzie z krwi i kości. Pomimo trudnych czasów i walki o wolną Polskę przeżywali miłości i rozterki, mieli także swoje życie prywatne i rodzinne.

Elementami „Kantaty polskiej” są również cytaty z polskich pieśni ludowych: „Dziewczyna i chłopak”, „Gaiczek zielony pięknie przystrojony”, „Zielony mosteczek”, „Piękno i miłość”, na podstawie których dopisane zostaną fragmenty dotyczące polskiej współczesności.

Autorami kantaty są Piotr Rubik i Zbigniew Książek. W Krakowie wykonała ją Orkiestra Filharmonii Dolnośląskiej z Jeleniej Góry, której towarzyszył Wrocławski Chór Akademicki pod kierunkiem Alana Urbanka. Wśród solistów na scenie znaleźli się Zofia Nowakowska, Marta Moszczyńska, Oliwia Wieczorek, Michał Gasz i Marcin Januszkiewicz.

Piotr Rubik urodził się 3 września 1968 roku w Warszawie. Od dziecka kształcił się jako wiolonczelista, najpierw w Podstawowej Szkole Muzycznej im. Emila Młynarskiego w Warszawie, potem w Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Jako wiolonczelista współpracował z wieloma znakomitymi orkiestrami, m.in. Orkiestrą Światową Jeunesses Musicales i Sinfonia Varsovia. Od dziecka wiedział, że jego główną pasją jest kompozycja. Na swej artystycznej drodze współpracował z wieloma wybitnymi wykonawcami pisząc dla nich utwory, akompaniując jako pianista czy prowadząc koncerty jako dyrygent.

Jako producent muzyczny zrealizował przeszło 30 albumów, między innymi dla Michała Bajora czy Małgorzaty Walewskiej. Jego pierwszym dużym przebojem był „Dotyk” śpiewany przez Edytę Górniak.

Największą popularność przyniosły mu wielkie formy wokalno-instrumentalne, takie jak oratoria „Tu es Petrus” czy „Psałterz wrześniowy”. Przeboje z tych dzieł – „Niech mówią, że to nie jest miłość” czy „Psalm dla ciebie” przez wiele tygodni utrzymywały się na szczytach list przebojów.